به نقل از فست کار :
گیربکس S Tronic یک جعبه دنده ترکیبی اتوماتیک الکترونیکی با قابلیت تعویض دنده دستی میباشد که به کمک یک کلاچ دوگانه تعبیه شده در ورودی آن عمل تعویض دنده را تسریع میبخشد و همچنین راندمان بالا و کاهش چشمگیر مصرف سوخت را هم به همراه دارد. این نوع گیربکس یعنی S Tronic در اختیار کمپانی آئودی بوده و در محصولات مختلف آئودی استفاه میشود.
استپ ترونیک یکی از گیربکسهای اتوماتیک الکترونیکی تولید شده توسط بیامو میباشد .تعویض دنده اتوماتیک به همراه قابلیت تعویض دنده دستی و مجهز به سیستمهای کنترلی الکترونیکی اساس کار استپ ترونیک را شکل دادهاند که با حرکت اهرم دسته دنده به سمت چپ قابلیت تعویض دنده دستی جعبه دنده و با حرکت آن به سمت راست هم وضعیت تعویض دنده اتوماتیک آن فعال میشود.
Tip Tronicاین نوع جعبه دنده همچنین به طور استاندارد به یک کامپیوتر برای درک بهتر شرایط موتور مجهز شده که در حالت تعویض دنده دستی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور و گیربکس در محدوده قرمز دور موتور به صورت خودکار اقدام به سبک کردن دنده میکند. عمل تعویض دنده دستی در خودروهای مختلف هم به صورتهای متفاوت صورت میگیرد که تعویض دنده پی در پی توسط اهرم تعویض دنده و تعویض دنده دستی توسط پدالهای تعبیه شده در پشت فرمان از رایجترین راههای تعویض دنده دستی در این نوع گیربکس به شمار میروند
PDKجعبه دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده دستی PDK در واقع حروف مخفف شده Porsche Doppel Kupplung است که توسط کمپانی آلمانی پورشه در ۷ سرعته متوالی به همراه کلاچ دوگانه توسعه و ساخته شده که با سرعتی بالا و بدون وقفه در جریان انتقال قدرت عمل تعویض دنده را انجام میدهد که موجب شتاب بالا و کاهش مصرف سوخت و صد البته افزایش سطح رفاهی و کاهش کله زنی خودرو در هنگام تعویض دنده میشود. این نوع جعبه دنده نوعی از گیربکسهای نیمه خودکار به شمار میروند که همانند جعبه دندههای دستی از مجموعه چند چرخ دنده تشکیل شدهاند، با این تفاوت که از دو کلاچ برای قطع و وصل نیرو جهت درگیری چرخ دندههای زوج یا فرد استفاده میکنند و چرخ دندههای زوج و فرد به صورت مجزا بر روی دو محور مستقل و متفاوت قرار میگیرند. این سیستم در واقع دو جعبه دنده دستی مجزا با کلاچهای جداگانه هستند که کنار یکدیگر در یک محفظه واحد گنجانده شدهاند و به عنوان یک سیستم یکپارچه انجام وظیفه میکنند. هر دو کلاچ به صورت هم مرکز و در راستای محور اصل خودشان در جعبه دنده قرار میگیرند و کلاچ اول با دندههای فرد و کلاچ دوم با چرخ دندههای زوج مجموعه ارتباط برقرار میکنند که با درگیر بودن دندههای فرد توسط کلاچ اول، دندههای زوج در حالت استندبای توسط کلاچ دوم برای تعویض دنده آماده میشوند تا در کسری از ثانیه و بدون ایجاد وقفه در خط انتقال قدرت، عمل تعویض دنده صورت گیرد
منبع : فست کار